Biblioteca "Onisifor Ghibu", Biblioteca recomandă, expoziţie virtuală

Nicolae Popa – Scriitorul Codrilor, şi a multor ani de lumină!

Nicolae Popa (n. 13 februarie 1959, Buda, Moldova) este un poet și prozator din Republica Moldova. S-a născut în satul Buda, raionul Călărași. A studiat la Școala poligrafică din Chișinău (promoția 1978), la Universitatea de Stat din Moldova, secția de jurnalism (1983) și la Institutul de Literatură din Moscova (1987-1989), iar în anul 2000 a obținut o bursă de la Fundația Soros-Moldova.

Sursă: https://goo.gl/aYor9c

Popa Nicolae, Careul cu raci / Nicolae Popa. – Chişinău: Ed. Cartier, 2003. – 85 p.

Privită din perspective “văzului ultim”, toată poezia lui Nicolae Popa se află în căutarea locului pierdut (îl găseşte, pitoresc, în Timpul probabil ; rătăceşte, cosmic, în Ghid pentru cometa Halley ; i se reveleză, metafizic, în Lunaticul nopţii scitice), o căutare de negăsire, alimentată de goana poetului după linia de orizont al versului deschizător de ceruri (“De ce n-ar fi acesta capătul pământului ?/ Sub tălpile tale s-a făcut senin”), acolo unde  „marginile dispar lărgite de prăbuşiri”. O poezie a profunzimilor, o poezie care scoate cercuri la suprafaţă…

Em. GALAICU-PĂUN

Popa Nicolae, Avionul mirosea a peşte/ Nicolae Popa. – Chişinău: Ed. ARC, 2008. – 288 p.

…Romanul e scris, camusian, de la persoana I singular. Mihai Loghin, protagonistul, îşi mărturiseşte, printr-o ficţiune în ficţiune, propria istorie, care seamănă cu o trecere degradantă prin bolgiile infernului, la un capăt fiind penitenciarul, la celălalt aşteptîndu-l, ca o altă gură de capcană, casa de nebuni.

Proza nu omite nimic din scîrboşeniile prezentului: mafia tentaculară, ţinînd în ventuzele ei şi marii demnitari, dar şi victimele colaterale, mizeria care mînă peste hotare mai ales femeile, o viaţă sentimentală paralizată de sărăcie şi neputinţă, care anulează sau dedublează personalitatea, violenţa, mîrlănia ordinară etc., etc.

Toată istoria are ca fundal un plan virtual-mitic, profund simbolic, sugerînd prin seninătatea şi calmul blajinilor o alternativă pentru lumea păcătoasă şi feroce de aici. După „Cubul de zahăr“ (apărut 1991, o altă ediţie în 2005), Nicolae Popa e la a doua experienţă a prozei de proporţii.

Prin „Avionul mirosea a peşte“, scriitorul îşi verifică la modul practic certitudinea că doar romanul prezintă proba sigură a maturităţii unei literaturi şi că doar acest gen poate „încăpea“ viaţa în toate zvîrcolirile şi grimasele ei, de la tragic la trivial. În felul acesta, romanul nu e numai al prezentului, ci şi al viitorului, în el rămînînd cristalizată clipa efemeră de azi…

Eugen Lungu.

Popa Nicolae, Ghiozdanul zburător / Nicolae Popa. – Chişinău: Ed. ARC, 2015. – 94 p.

O dimineţă ne mai întâlnită şi, deci, nemaivăzută.

Și se face iar dimineață în orășelul nostru.  Se crapă de ziuă, cum spuneau străbunii. Se deschid garajele, cum am zice noi. Se crapă ușile grele, de fer, ale garajelor și încep a clipoci semafoarele în așteptarea puhoiului.  De fapt, orășelul nostru, Humuleștii-Mici, are doar două semafoare. Unul la ieșire și altul la intrare. Ba și acestora le-au fost reduse drastic culorile. Au lăsat-o doar pe cea verde, fiindcă s-a dovedit că celelalte clipoceau cam degeaba.  Oricum, la ora crăpatului de ziuă și de garaje, începe și marea vânzoleală a ghiozdanelor. Acestea sunt scoase de prin dulapuri, de prin unghere sau chiar de pe sub paturi și burdușite ca la carte, burdușite pentru o zi de școală.  Iar o zi de școală, se știe, e ca și o zi de muncă, numai că puțin mai grea. Fiindcă într-o zi de muncă omul se concentrează asupra unei singure teme, pe când într-o zi de școală bietul elev are pe capul lui fel de fel de teme, una mai savantă decât alta.  Și cu asta am încheiat tema dată. Să trecem la tema de bază. Vorba e că în toate diminețile ghiozdanele gem de supraefort pe la cusături, le scârțâie cataramele a mare chin și necaz, ca să nu mai vorbim ce li se întâmplă buzunarelor. Or, anume buzunarele ghiozdanelor ies dimineața din casă mereu bosumflate, după chipul și asemănarea elevului. Ele sunt mereu supărate pe mărunțișurile pentru care ar, chipurile, fi predestinate și că au o cu totul și cu totul altă menire decât de a căra mărunțișuri. Dar cui să i te plângi? Ghiozdanu-n spate și-am plecat! Să nu uităm însă că orice ghiozdan, din clipa în care se vede cocoțat în spate, nu uită să se răzbune cu vârf și îndesat pentru toate cele îndurate în vremea burdușelii din zori. Te curmă la umeri, te apleacă și te tot frânge tot drumul ca pe-o crenguță, până te vezi prăbușit în banca natală…

Popa Nicolae, Cubul de zahăr / Nicolae Popa. – Chişinău: Ed. Cartier, 2005. – 440 p.

Proza este „o poezie care şi-a şters lacrimile”, scrie Nicolae Popa în primele pagini ale romanului „Cubul de zahăr” şi, în consecinţa acestei juste idei, trece repede de la elogiul maşinii de scris (la care sub-scriu), stâr­nind literele „din culcuşurile lor”, vânzolindu-le ca o ploaie cu grindină pe acoperişuri de tablă, în evocarea unei celebre vizite a lui Nichita Stănescu, în anii ’70 ai secolului trecut, la Chişinău, căutând acolo şi atunci declanşatorul propriului text.

„Cubul de zahăr” e un roman lucrat în filigran.

Ioan Holban

Popa Nicolae, Balcoane cu elefanţi / Nicolae Popa. – Chişinău: Ed. Prut Internaţional, 2011. – 68 p.

”…Trăia odată un elefant.
Trăia el cum trăia, însă era toată vremea trist, săracul. Și nu trăia undeva în India sau sub soarele dogoritor al Africii, ci își ducea zilele la capătul străzii noastre. De ce anume acolo? Fiindcă acolo hotărâse conducerea oraşului să adune tot neamul jivinelor de pe faţa pământului. Le-au izolat acolo prin ţarcuri şi prin tot felul de cuşti una mai încuiată decât alta…

Capitolul II

Trompa uriaşului elefant Raj Kapor ne ridică al cer.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s